Tekstiilihuoltoalan asiantuntijalautakunta
Tekstiilihuoltoalan asiantuntijalautakunta on Tekstiilihuoltoliiton (ent. Suomen Pesuteollisuusliitto) vuonna 1952 perustama puolueeton ja riippumaton asiantuntijaelin, jonka tarkoituksena on antaa riitatapauksissa lausuntoja pesun, viimeistelyn tai värjäyksen yhteydessä syntyneeksi väitetyistä vahingoista.
Lautakunta koostuu pesuloiden,
tekstiilivalmistajien, tekstiilitekniikan ja kuluttajatutkimuksen
edustajista, joten alan asiantuntemus on lautakunnassa hyvin
edustettuna.
Ulkopuolista apua pesuriitojen ratkaisemiseksi
Kuluttajansuojalaki määrittelee asiakkaan perusoikeudet ja
-velvollisuudet tuotteiden ja palveluiden ostajana.
Tekstiilihuoltoalalla on Suomen Pesuteollisuusliiton laatimat,
kuluttaja-asiamiehen tarkistamat alan yleiset toimitusehdot, joihin on kirjattu toimintaa ohjaavia ja määrittäviä yleisiä periaatteita.
Tästä huolimatta voidaan joutua tilanteeseen, jossa sopuratkaisuun pääseminen ei onnistu. Tällaisessa tilanteessa on eri vaihtoehtoja tilanteen ratkaisemiseksi.
Tästä huolimatta voidaan joutua tilanteeseen, jossa sopuratkaisuun pääseminen ei onnistu. Tällaisessa tilanteessa on eri vaihtoehtoja tilanteen ratkaisemiseksi.
- Tekstiilihuoltoalan asiantuntijalautakunta
- Kuluttajariitalautakunta
- Kuluttajaneuvojat
Kuluttajariitakunta on valtion viranomainen, joka käsittelee mm.
pesulariitoja. Ainoastaan kuluttajat voivat tuoda riitoja käsiteltäväksi
kuluttajariitalautakuntaan, eivät elinkeinonharjoittajat.
Kunnalliset kuluttajaneuvojat ovat kuntien virkamiehiä, jotka
selvittelevät paikallisesti asioita ja antavat osapuolille neuvoja ja
tietoja sekä tekevät esityksiä sovintoratkaisuiksi.
Tekstiilihuoltoalan asiantuntijalautakunta käsittelee pesulan (Tekstiilihuoltoliiton jäsenyritys) ja asiakkaan (yksityinen tai yritys) välisiä pesua, viimeistelyä tai värjäystä koskevia riitatapauksia erillisen toimintaohjeen mukaisesti. Lautakunnan toimintaohjeet löytyvät Asiantuntijalautakunnan asiakaslomakkeen (pdf-asiakirja) 2. sivulta.
Joskus kuluttaja on valittanut kuluttajariitalautakuntaan asiantuntijalautakunnan käsittelyn jälkeen. Näiden kahden lautakunnan ratkaisut ovat harvoin poikenneet toisistaan.
Tekstiilihuoltoalan asiantuntijalautakunta käsittelee pesulan (Tekstiilihuoltoliiton jäsenyritys) ja asiakkaan (yksityinen tai yritys) välisiä pesua, viimeistelyä tai värjäystä koskevia riitatapauksia erillisen toimintaohjeen mukaisesti. Lautakunnan toimintaohjeet löytyvät Asiantuntijalautakunnan asiakaslomakkeen (pdf-asiakirja) 2. sivulta.
Joskus kuluttaja on valittanut kuluttajariitalautakuntaan asiantuntijalautakunnan käsittelyn jälkeen. Näiden kahden lautakunnan ratkaisut ovat harvoin poikenneet toisistaan.
Edellytykset asian lautakuntakäsittelylle:
Lautakunta ottaa asian käsiteltäväkseen sillä edellytyksellä, että
- asiakas tai liike anoo sen käsittelyä lautakunnassa
- liike on Tekstiilihuoltoliiton jäsen tai muu Suomessa tekstiilihuoltoa harjoittava yritys
- anomus sisältää asiakkaan yksityiskohtaisen ilmoituksen asiasta
- anomus sisältää liikkeen taholta täydellisen selostuksen siitä, miten tuotetta on käsitelty
- liike on Tekstiilihuoltoliiton jäsen tai muu Suomessa tekstiilihuoltoa harjoittava yritys
- anomus sisältää asiakkaan yksityiskohtaisen ilmoituksen asiasta
- anomus sisältää liikkeen taholta täydellisen selostuksen siitä, miten tuotetta on käsitelty
Asiantuntijalautakunnan antamat päätökset ovat suosituksia, joihin
Tekstiilihuoltoliiton jäsenyritykset ovat liiton sääntöjen mukaisesti
sitoutuneet, ts. lautakunnan päätösten mukaiset korvausvelvoitteet
suoritetaan asiakkaalle. Myös liittoon kuulumattomilla
tekstiilihuoltoyrityksillä on vuodesta 2010 alkaen mahdollisuus kääntyä
lautakunnan puoleen riitatapauksissa. Lautakuntakäsittelystä peritään
maksu, joka kattaa lautakunnan toiminnan kulut tapausta kohti.
Lautakunnan toiminta on osa liiton jäsenilleen tarjoamaa tärkeää
jäsenpalvelua, joka on osoittanut puolivuosisataisen toimintakautensa
aikana tarpeellisuutensa. Samalla se antaa mahdollisuuden alalla
ansiokkaasti toimineiden ammattilaisten laajentaa kokemustaan ja
osaamistaan, mikäli tulee valituksi lautakuntaan tekstiilihuoltoalaa
edustamaan.
Muut edellytykset lautakuntakäsittelylle on kirjattu lautakunnan asiakaslomakkeen (pdf-asiakirja) 2-sivulle.
Asiantuntijalautakunta perehtyy huolellisesti tapauksiin
Lautakunnan käsittelyyn otetaan tapaukset, joihin liittyvät
asiapaperit ja tuotteet on toimitettu viikkoa ennen kokousta
Tekstiilihuoltoliittoon ja lausuntomaksu maksettu mainitulle tilille
kokouspäivään mennessä.
Asiakkaan ja pesulan antamien kirjallisten selvitysten pohjalta tehdään tapausta koskeva esittely, joka toimitetaan lautakunnan jäsenille tutustumista varten noin viikkoa ennen kokousta. Näin lautakunnan jäsenet pystyvät jo ennakkoon pyytämään mahdollisia lisäselvityksiä asiasta.
Kokouksessa lautakunnan jäsenet tutustuvat tuotteisiin konkreettisesti ja pohtivat yhdessä ratkaisua. Sihteeri kirjaa jäsenten kannanottoja tapauksista ja lausuntoluonnokset tarkistutetaan lautakunnan jäsenillä.
Tekstiilien käyttöikä ja nykyarvon määräytymisperusteet
Tekstiilihuoltoliitto ry:n ja Tekstiili- ja vaatetusteollisuus ry:n yhdessä laatimaa Tekstiilien käyttöikä ja nykyarvon määräytymisperusteet -taulukkoa (pdf-asiakirja) käytetään arvioitaessa korvattavien tuotteiden nykyarvoa. Mattojen käyttöiästä ja nykyarvon määräytymisestä on laadittu erillinen taulukko.
Ratkaisuista tiedottaminen
Kokouksen jälkeen laaditaan
lausuntoluonnos, jonka läsnäolleet tarkistavat ja hyväksyvät.
Lautakunnan puheenjohtaja allekirjoittaa lausunnon ja lautakunnan
sihteeri toimittaa lausunnoista kopiot sekä asiakkaalle että pesulalle
samanaikaisesti ja palauttaa käsittelyssä olleet tuotteet lausunnosta
riippuen joko pesulalle tai asiakkaalle. Keskimäärin tämä tapahtuu 2-3
viikon sisällä lautakunnan kokouksesta. Lautakunta ei käsittele asiaa
uudelleen sen vuoksi, että jompikumpi osapuoli on tyytymätön lautakunnan
antamaan yksimieliseen päätökseen.
Lausunnoista tehdään referaatit vuosittain ja ne toimitetaan
Asiantuntijalautakunta INFOssa jäsenistölle. INFO sisältää myös
lautakunnan kokouksissa esille tulleita yleisiä ohjeita, neuvoja ja
tietoja. Samoin se sisältää vuosittain laadittavat graafiset esitykset
tehdyistä ratkaisuista ja vertailut aikaisempiin vuosiin.
Lautakunnan tekemillä ratkaisuilla on yleisempääkin mielenkiintoa, joten niistä tiedotetaan myös näillä sivuilla Tapausesimerkkejä
-kohdassa, joten tekstiilihuoltoon liittyvää tietoa saadaan myös
kuluttajien, asiakkaiden, koko toimialan ja muiden sidosryhmien
ulottuville.
Lautakunnan kokousaikataulu
Lautakunta kokoontuu kerran
kuukaudessa paitsi tammi- ja heinäkuussa, jolloin ei ole kokouksia.
Kokouspäivät sovitaan puoleksi vuodeksi eteenpäin helmi- ja elokuussa.
Mikäli viikkoa ennen kokousta on kertynyt enintään kaksi (2)
tapausta, voidaan kokous jättää pitämättä ja siirtää kyseiset tapaukset
käsiteltäväksi seuraavassa kokouksessa.
Käsittelyaika Tekstiilihuoltoalan asiantuntijalautakunnassa on nopeaa verrattuna tavanomaiseen viranomaisvalitustiehen.
Tekstiilihuoltoalan asiantuntijalautakunta kokoontuu seuraavan kerran:
keskiviikkona 6.2.2019
Liite: Asiantuntijalautakunnan asiakaslomake (pdf-asiakirja)
Liite: Asiantuntijalautakunnan pesulalomake (pdf-asiakirja)