2.9.2021 / tarkko.nuutinen@tekstiilihuolto.fi

Tekstiilihuoltoalan kesätapaaminen Oulussa ja Kemissä

Tekstiilihuoltoalan kesätapaaminen järjestettiin 26.-27.8. Oulussa ja Kemissä. Tapahtuman ohjelma oli monipuolinen. Mielenkiintoiset esitelmät, kiinnostavat vierailukohteet ja mahdollisuus verkottua kasvotusten sai tekstiilihuoltoalan toimijoita innokkaasti liikkeelle. Mukana oli bussilastillinen ja monta autollista tekstiilihuoltoalan ammattilaisia.

Kemissä ja Keminmaalla puhutaan yhteistyöstä

Torstaina 26.8. ohjelma alkoi Keminmaalla tutustumisella Meri-Lapin Keskuspesulaan (kuvassa), ja siellä toteutettuun uuteen omavalvontajärjestelmään, jonka avulla voidaan varmistaa hygieeninen puhtaus myös alhaisemmilla pesulämpötiloilla.

Tämän jälkeen ohjelmassa oli lounas Kemin Lumilinnassa, jota seurasi monipuolinen kavalkadi tekstiilihuoltoalaa ja yrittäjiä kiinnostavia esitelmiä: Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen kertoi siitä, kuinka yhteistyöllä päästään parempiin hankintoihin; Liikkeenjohdon konsultti Marja Hautanen loi katsauksen niihin muutostrendeihin, joita kohtaamme 2020-luvulla; Oy Christeyns Nordici Ab:n toimitusjohtaja Mika Rahunen avasi tarkemmin niitä hyötyjä, joita mm. Meri-Lapin Keskuspesulassa toteutetulla omavalvontajärjestelmällä saadaan; Lopuksi Metsä Groupin Kemin tehtaiden johtaja Tomi Seppä kertoi tehdasinvestoinnista Kemissä, tekstiilikuidun valmistuksesta Äänekoskella, ja kuinka suurissa hankkeissa on tärkeää verkostoitua paikallisiin yrityksiin.

Oulussa perehdyttiin alan markkinoihin ja kestävän kehityksen mahdollisuuksiin

Tekstiilihuoltoalan tapaaminen jatkui perjantaina 27.8. Oulussa. Aamupäivän seminaarin Voimala 1889:ssä avasi Oy Ecolab Ab:n tiiminvetäjä Riku Rintamäki kertomalla niistä ratkaisuista, joilla Ecolab voi tukea tekstiilihuoltoalan yrityksiä kestävän kehityksen ajattelumallin avaamissa mahdoollisuuksissa. Seuraavaksi Banmark Oy Ab:n toimitusjohtaja Petri Mäki kertoi Orat Oy:n ja Ravatek Oy:n yhdistymisestä, ja kuinka tällä pyritään parantamaan tekstiilihuoltoalan palvelutasoa. Nykyisin molemmat ovat osa Banmarkia ja näin myös osa Transmeri Groupia. Ennen lounasta jakauduttiin vielä pienryhmiin tarkastelemaan tekstiilihuoltoalan markkinatilannetta.

Lounaan jälkeen Tekstiilihuoltoliitto ry:n puheenjohtaja ja Laatupesu Oy:n toimitusjohtaja Samuli Remes kertoi laskentatyökalusta, jonka Tekstiilihuoltoliitto ry on tuottanut jäsentensä käyttöön. Lisäksi hän avasi sitä, kuinka yritykset itse, ja ala yhdessä, voivat hyödyntää samalla laskentamallilla tuotettua tietoa pesulatoiminnan hiilidioksidivaikutuksista. Tämän jälkeen Oulun keskuspesulan toimitusjohtaja Matti Johansson kertoi uuden pesulan rakennusprojektista, ja siirryttiin yhdessä Oulun Keskuspesulaan tutustumaan uudenkarhean laitospesulan ratkaisuihin.

Tapaamisen kruunasi yhdessä De Gamlas Hem Hotel & Restaurantissa nautittu vuosijuhlaillallinen, jonne Oulun Keskuspesulan toimitusjohtaja Matti Johansson toivotti jäsenet tervetulleeksi (kuvassa).

Ammatillinen kehittyminen kaipaa kollegoiden tapaamisia

Tekstiilihuoltoalan kesätapaamisen positiivinen ja innokas henki kertoi siitä, että alan yhteistä kasvotusten tapaamista on odotettu. Itä-Suomen Tekstiilihuolto Oy:n toimitusjohtaja Tuija Hiltunen sanoikin, että kyllä kahden vuoden patoutumisen tuntee.

– Tämä on niin tärkeää, että pääsee yhdessä kollegoiden kanssa puhumaan omista ja muiden ratkaisuista. Kyllä taas lähtee aivan uudella innolla itsekin kehittämään toimintaa: Hiilijalanjälkilaskuria on jo ryhdytty käyttämään, ja innolla odotetaan nähdä, kuinka oma toiminta vastaa muiden toimijoiden tuloksia.

– Myös omavalvontajärjestelmää lähdemme kehittämään. Erityisesti jatkuvatoimisissa koneissa automaattinen laaduntarkkailu voi kehittää toimintaa paljonkin. Näissä kaikissa se, että näkee toisten ratkaisuja auttaa, vaikka jokainen pesula onkin omanlaisensa.

Myös vastikään Tekstiilihuoltoliitto ry:n jäseneksi liittyneen JR Pesulamestarit Oy:n toimitusjohtaja Jukka Rautakoski kehui tapaamisessa erityisesti sitä, että näkee ja kuulee muiden pesuloiden ratkaisuja, vaikka sitten olisivatkin kooltaan ja tuotteiltaan erilaisia.

– Jokaisella pesulayrittäjällä on tavoitteena kehittää ja laajentaa toimintaa, siksi myös haasteet ovat samanlaisia, vaikka kalusto ja asiakkaat olisivatkin erilaisia. On ihan älyttömän innostavaa kuulla muiden ratkaisuista, ja nähdä muiden toimintaa, vaikka toiminnan suuruus voikin olla erilaista. Aina saa kuitenkin ideoita, jotka voi omassa toiminnassa toteuttaa omalla tavalla.

– Oli ihan älyttömän mukava tavata kerralla niin monta muuta pesulayrittäjää. Tuli omankin toiminnan kehittämiseen taas uutta uskoa ja intoa!